ربات ها با توجه به مورد استفادشون در محیط های مختلف انواع مختلفی هم دارند که در ادامه بهشون خواهیم پرداخت و اینکه ربات ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند

دسته اول:ربات های ثابت

ربات های ثابت:این ربات که بیشتر کاربرد صنعتی دارند به ربات هایی گفته میشوند که که بدون جابجایی یا در خط حرکتی صاف به کار میپردازن که رایج ترین اونها در جوشکاری,جابجایی قطعات در انبار ها,بسته بندی محصولات و چیدمان,برش کاری و لیزر,خط تولید ماشین ها و اسمبل کردن قطعات هستند.

ربات های خط تولید ماشین ربات های خط تولید ماشین

ربات های جوشکار ربات های جوشکار

دسته دوم:ربات های متحرک

ربات های متحرک:این گونه ربات ها که در عصر حاضر استفاده کمتری از نوع صنعتی دارند تنوع بسیار بیشتری نسبت به ربات های صنعتی دارند و حتی میتوان گفت کاربرد های بیشتری دارند که و حتی میتونن با توجه به نیاز در زمینه خاص میتوان اونها رو خلق کرد و هیچ محدودیتی در انواع اونها وجود نداره اما در ادامه به شناخته شده ترین اونها خواهیم پرداخت.

ربات امدادگر

این ربات ها در سطح منطقه ی آسیب دیده پخش می شوند و تمامی منطقه رو به دنبال افراد زنده جست و جو می کنند ، این ربات ها به محض پیدا کردن یک فرد زنده موقعیت اون را به مرکز کنترل گزارش میکنند.
این ربات ها ویژگی هایی دارند که بتونند مصدومان رو هر چه سریع تر پیدا کنند و به مرکز کنترل گزارش کنند و همچنین باید شکل انعطاف پذیری داشته باشند یا اندازه کوچکی داشته باشن تا بتونن هر چه سریع تر موانع و مشکلات بداهه در منطقه رو پشت سر گذاشته و وضعیت رو هر چه سریع تر اعلام کنند.همچنین این ربات ها مجهز به دوربین هستند تا بتونن به صورت لحظه ای تصویر رو به مرکز کنترل برای موقعیت یابی ارسال کنند.این ربات ها مجهز به سنسور هایی هستند تا بتونن گرمای بدن رو تشخیص بدن تا بتونن هر چه سریع تر مصدومان رو پیدا کنن همچنین اونها میتونن گاز کربن دی اکسید رو تشخیص بدن تا از وقوع اتش سوزی و تلفات بیشتر جلوگیری کنن.

ربات امداد گر ربات امداد گر

ربات بالا از مکانیزم زنجیر چرخ که پیش تر در طراحی تانک ها کاربرد داشت استفاده میکنه تا بتونه از موانع سر راهش رد بشه.

ربات امدادگر مجهز به بازو ربات امدادگر مجهز به بازو

ربات بالا به یک بازو مجهز شده تا بتونه موانع رو از مصدومان بلند کنه یا راه خودش رو صورت بودن موانع باز کنه و خودش رو به مصدومان برسونه.

ربات های نظامی:

این ربات ها به دو دسته مین یاب و جنگی تقسیم میشن.

ربات های مین یاب:

این گونه ربات ها که برای حذف کردن تلفات انسانی ساخته شده به منطقه جنگی میره و با کنترل از راه دور و سنسور فلز یاب شروع به گشت و گذار کرده و با پیدا کردن مین موقعیت اون رو اعلام میکنه یا در حالتی بهتر شروع به خنثی کردن اون میکنه یا در دو حالت بدتر ربات خودش رو فدا میکنه تا راه رو برای نیروی انسانی باز میکنه و یا باز هم در شرایطی بهتر ربات از بدنه ای بسیار مقاوم و  از فلزات بسیار سخت ساخته شده تا بتونه از انفجار مین جون سالم به در ببره و بتونه به ادامه عملیات بپردازه.

ربات مین یاب ربات مین یاب

همینطور که در عکس بالا مشاهده میکنید در قسمت جلویی این ربات از فلز یاب برای شناسایی مین استفاده شده.

ربات مین یاب با بدنه مقاوم ربات مین یاب با بدنه مقاوم

این ربات هم مانند ربات قبلی مجهز به فلز یاب هست  و تفاوتی که نسبت به ربات قبلی داره بدنه مقاومی داره که از انفجار مین جون سالم به در ببره.

ربات های جنگی:

این ربات ها در عصر حاضر برای جنگ استفاده نمیشن گرچه طراحی ها و تولیدات زیادی در این زمینه صورت گرفته اما تا اکنون ربات های جنگی در خصوص جابجایی سرباز های زخمی و رسوندن تسلیحات نظامی و بسته های امداد به سربازان استفاده میشه و حتی طوری طراحی میشن تا در پیاده نظام سربازان کنار اونها حرکت کنه و در بعضی مواقع به مواد منفجره تجهیز میشه تا در صورت اسارت با استفاده از انتحاری دشمنان رو نابود کنه.

ربات سگ بزرگ(BIGDOG) ربات سگ بزرگ(BIGDOG)

ربات بالا به اسم bigdog ساخته شرکت بوستون دینامیک هست که همونطور که گفتیم در جابجایی تسلیحات نظامی و رسوندن بسته های اورژانسی به سربازان کاربرد داره.این ربات همونطور که اسمش مشخص هست مکانیزم حرکتی همانند سگ داره تا بتونه در شرایط اظطراری سریع تر حرکت کنه یا حتی شروع به دویدن کنه.

ربات جنگی پیش طراحی شده ربات جنگی پیش طراحی شده

همانطور که گفتیم ربات بالا یک ربات جنگی طراحی شده هست که در همین سال های گذشته طراحی و ساخته شده و تا کنون در جنگی استفاده نشده.

ربات های آتشنشان:

از اين ربات ها عموما برای خاموش کردن اتش و پيشگيری از اتش سوزی های بزرگ استفاده ميشود و همچنین برای مناطقی که ورود به آنها توسط انسان امکان پذیر نیست مانند ساختمان تخریب شده.همچنین در بیشتر مواقع این ربات از بدنه ضد حریق ساخته میشوند تا بتوانند در مدتی معین درون محیطی با دمای بالا فعالیت خودشون رو ادامه بدن.این ربات ها در بعضی مواقع میتوانند بروز آتش سوزی در منطقه رو خیلی زودتر از نیروی انسانی شناسایی کرده و هر چه سریع تر اقدام به خاموش کردن آن بکند تا از آتش سوزی بزرگتر جلوگیری کند و حتی اگر قادر به انجام این کار نباشد هر چه سریع تر نیروی انسانی رو خبردار میکنه تا از بروز حوادث بزرگ جلوگیری کنه.

ربات آتشنشان ضد حریق ربات آتشنشان ضد حریق

همکاری ربات های آتشنشان همکاری ربات های آتشنشان

همانطور که در عکس بالا مشاهده کردید در بعضی مواقع یا در موقعیت هایی که کمبود نیروی انسانی وجود داره و ربات به تنهایی قادر به برطرف کردن آتش نیست چندین ربات دیگر وارد عملیات میشوند تا با همکاری هم بتوانند آتش را  مهار کنند.

ربات خانه دار یا نظافت چی:

و در آخر به بررسی ربات های خانه دار و نظافت چی میپردازیم.این گونه ربات ها تا الان وارد بازار شده و استفاده های زیادی دارند.ربات هایی طراحی شده که با گشت و گذار در خانه محیط خانه را جارو کشیده و در آخر به محل شارژر خود برمیگردد.این گونه ربات ها مدل هایی دارند که با استفاده از پردازش تصویر میتوان اشیا مهم را به ربات شناسایی کرد تا  در صورت پیدا کردن آن را برداشته و به صاحب خانه اطلاع دهد همچنین بعضی از این ربات ها با اسکن سه بعدی محیط خانه اندازه و طول و عرض خانه رو بدست آورده و با توجه به اشیا سر راه الگوریتیمی تهیه میکند تا بدون گیر کردن در راه تمام خانه را جارو کشیده و تمیز نماید.

ربات در حال تمیز کردن خاک های گلدان ربات در حال تمیز کردن خاک های گلدان

ربات مجهز به سنسور و دوربین ربات مجهز به سنسور و دوربین

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید این نمونه ربات نظافت چی در بالای خودش مجهز ب سنسور اولتراسونیک هست که میتونه فاصله خودش با اطراف رو بسنجه و یا به عبارتی محیط خودش رو اسکن کنه تا بتونه مسیر خودش رو پیدا کنه.این ربات در جلو مجهز به دوربین هست تا بتونه با پردازش تصویر اشیا مهم رو پیدا و اطلاع رسانی کنه.

 

((و در آخر خیلی ممنونیم از شما که تا اینجای مطلب با ما همراه بودید))

 

“”کپی با ذکر منبع بلامانع است””